söndag 21 mars 2010

Vecka 38

21 dagar kvar, eller tre veckor om man räknar vekor..

Nu börjar det vara trångt inne i magen och det trycker på mot alla möjliga organ som tävlar om att få lite plats.. vilket gör att jag börjar må illa, och mat finns det verkligen inte utrymme för. Det bli mycket små portioner... Varje liten knuff och puff får mig att vilja kräkas idag, så jag hoppas att det inte fortsätter så här resten av tiden....

Vila står på dagens schema! Det jobbiga är bara att jag mår mest illa när jag sitter och ligger eftersom att det blir större tryck där inne då.. men jag blir trött av att stå och gå! Ståstol som man kan sova och vila i eller nått liknande skulle kanske uppfinnas!??? :)

Nu händer det inte så mycket i kroppen och med barnets utveckling längre, bara lägga på sig lite mer fett och väntan på att förlossningen ska sätta igång... Men så här står det om man vill veta mer om vecka 38:

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj.

Mamman

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en surrande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.


Inga kommentarer: