söndag 7 mars 2010

Vecka 36

35 dagar kvar säger "nedräknaren", och 4 veckor säger gravidkalendern!! Det känns helt overkligt!! 35dagar, det är ju bara en månad typ!! Snart har vi en bebis!

Från och med nu räknas inte bebisen som för tidigt född om den skulle välja att komma ut nu eller snart.. Tror dock inte att det är dags än! Men man vet ju aldrig..?

Så här står det när man läser om vecka 36:

Bebisen

"Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha men bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro. Nu avslutas ett kritiskt stadium av hjärnans utveckling, den är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen".

Mamman

"Nu står magen som högst, livmodern känns säkert ända upp i revbenen, men kommer snart att sjunka för var dag allteftersom bebisen lägger sig tillrätta i bäckenet. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna och ligger nu 14cm ovanför naveln. Du har antagligen gåt
t upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.
Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ. Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta. Hela din kropp är inställd på den kommande förlossningen. Livmodern tränar, du känner av det i form av förvärkar. Känn med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd . Vanligtvis träffar man sin
barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.

Ta väl hand om dig när du är gravid och planera din graviditet så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter."

Det står mycket kring att man kan känna sig redo för förlossningen, vara rädd för den eller ha blandade känslor inför den.. Jag har helt klart bandade känslor! Jag är inte rädd, men lite nervös såklart, vet ju inte riktigt vad jag ska förvänta mig? Sen tror jag att jag kommer att vara så lessa om några veckor att jag bara vill ha ut bebisen! Men det är klart, jag tror nog att jag kommer ångra mig när jag ligger där och tycker att profylax-andningen inte funkar och de andra smärtstillande inte riktigt är så smärtlindrande!! Men, men, det är livets gång...


Inga kommentarer: