fredag 19 mars 2010

Folktandvården

Gick bra hos tandläkaren igår, inga nya hål! Yey! Fick lite information som det nya ”tandvårds-bidraget”, minns inte vad det hette men någon ny reform som startade/ sattes in för två år sedan. Väldigt värt! Man får en summa per år, vare sig man går till tandvården eller inte, som sparas och som man får ta ut när man kommer till tandläkaren. Eftersom att man oftast bara går till tandläkaren vart annat år är det gratis med undersökningar!! Hade jag måsta göra något mer hade det inte blivit så dyrt heller tydligen, jag som inte änns har någon tandförsäkring.. Annars tänker man ju att det är så himla dyrt att gå till tandläkaren om det skulle vara nått.

Måste dock göra om fyllningen på lagningen jag fick förra gången eftersom att den tydligen inte blev bra vilket ju känns lite jobbigt, men det kostar inte heller något eftersom att det är de som gjort fel! Så jag får väl se det som positivt i alla fall... Men det tar ju dock inte bort smärtan. Förtroendet för tandläkare efter ett hål, och en dålig, felaktig lagning = inte så bra...

Hon frågade även om jag hade kräkts mycket under graviditeten eftersom att jag hade tunn emalj på tänderna.. Näe, svarade jag eftersom att jag inte gjort det, då frågade hon direkt om jag kanske gjorde det när jag var i tonåren!?? Nja, inte riktigt?? Haha, långt ifrån, tänkte jag... Hatar att kräkas, skulle aldrig göra det frivilligt! Då hade hon svårt att lösa gåtan om varför jag hade det eftersom att jag inte heller dricker så mycket juice eller läsk.. jag tror att svaret är sura godisar (tillsammans med lite läsk kanske..)!!

2 kommentarer:

Inreda Mera Hemma sa...

Ja tandläkaren är ju aldrig kul, men nödvändigt. Tur det finns tandvårdsbidrag:-)))

sofia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.