måndag 15 mars 2010

Vecka 37

”Nu är det inte så långt kvar och föräldraledigheten har börjat för de flesta. Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt”. .. Jag känner att det är dags för mig att följa rådet och ska därför inte jobba så mycket mer, dags att fokusera på annat, koppla av och umgås med blivande pappan och andra nära och kära. Kanske boa lite mer osv... ;)

”Är det din första graviditet kommer barnet förmodligen att fixeras under den här veckan. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas, men du kanske behöver kissa oftare eftersom att livmodern trycker på urinblåsan. Bebisen är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Om barnet skulle födas nu räknas det som fullgånget. Barnet är moget och väl förberett för livet utanför livmodern.”

”...men du kanske behöver kissa oftare eftersom att livmodern trycker på urinblåsan.” Ehh, ja, det kan man ju säga stämmer, springer på toa flera gånger per timme ibland för att jag tror att jag håller på att spricka för att jag är sååå kissnödig, men i princip utan resultat.. några droppar vill ut!! Helt sjukt när det känns som att det är flera liter på lager!!
Vaknar fortfarande väldigt tidigt på morgonen, ofta två timmar innan jag tänkt stiga upp!!! Är det här ett tecken och en förberedelse på att vi kommer att få ett morgonpiggt barn?? Jag hoppas inte det...


Mina kilon ökar, till vad säger jag INTE!! Men jag kan ju säga att jag tror att största delen sista tiden är vätska.. Mina ben är helt uppsvällda!!! Låren, knäna, vaderna och fötterna är utan att överdriva DUBBELT så stora!! Helt sjukt ser det ut.. Även fingrarna och händerna har ökat kraftigt i volym, inte lika men så pass att det är synligt märkbart! Är ju inte så farligt, men jag längtar till dess att det försvinner, för det tar ont att använda fötterna...


2 kommentarer:

Inreda Mera Hemma sa...

Åhh jag är avis önskar också jag var gravid i v. 37 svullna ben fötter näsa allt, ja det är konstigt hur det kan bli. Kram

Lina sa...

Förstår det!! ja visst är det, totalförändring, svårt att föreställa sig i förväg!! Ställer in mig på att det inte blir bättre ju närmare man kommer...

Sen får du får förklara ( ha ett allvarligt snack) för din bebis att vi gjort en "turordning" hur bebisarna ska komma ut.. Först Emmas, sen min, sen din! Så det är bara att den håller sig inne ett tag till för som sagt jag tror att det är några veckor kvar för mig! ;)

Tänker mycket på er! Puss