måndag 8 mars 2010

Ringde Försäkringskassan...

Tycker att de är väldigt lätta att ha att göra med, är lite förvånad eftersom att man bara hör skit hela tiden... Men eftersom att alla klagar så mycket så kan väl jag också haka på den trenden och vara lite ”inne”. För idag var jag inte lika nöjd med de svar jag fick. De papper jag skickat in för föräldrapenningen försvunna!!? De har tappat bort dem. Eller enligt dem har jag inte skickat in dem! ehh, jo, för en månad sedan!! Jaha, då är det väl bara att skicka in nya då.. Frågan är om jag ska skylla på Posten eller FK här? Men, men det spelar väl ingen roll... Tycker i alla fall att de kunde ha meddelat mig det, istället väntar de på att jag ska kontakta dem angående detta.. Är ju inte bara ett papper vi pratar om, det är ju en hel hög, tur att jag tog kopior på alla!!!

Svaret jag får när jag frågar om detta är, ja, men du behöver ju inte skicka in alla papper för än du vill ha pengarna, och du har väl inte fött barnet än?? Näe, men det skulle ju vara trevligt att veta att allt är fixat (för de har ju flera veckors handlingstid sen om man har otur)! Slippa göra allt i efterhand?? Retroaktiva pengar fungerar ju, men det är väl bättre att få dem direkt, när det är tänkt? Kan ju bli lite tight i ekonomin annars periodvis...

Tycker även att de kanske borde ta och ändra lite regler angående föräldraförsäkringen när de lika är igång att ändra alla andra regler, för de är ju väldigt konstiga och orättvisa. För visst behöver det födas lite fler kids?? Ska man måsta vänta till dess att man är 30-40 år innan man har råd att skaffa barn?? Tur för mig att jag hade lite inkomst halvåret innan jag började plugga (man får räkna bort studietiden om man tar CSN), annars vore jag körd!!

Men det är klart, vi har det bra i det här landet och det finns många som inte har någon föräldraförsäkring alls och inte änns har råd att försörja sitt barn, så jag är nöjd! ..men mycket vill ha mer... ;)

Trevlig solig måndag allihop!!


Inga kommentarer: