fredag 11 mars 2011

Hemmalagad eller köpt mat??

Jag gör den mesta barnmaten själv. Jag tycker ett det känns bäst eftersom att vi då vet vad vi stoppar i den unge damen. Sen är det också en ekonomisk fråga. Det blir ju faktiskt mycket billigare att laga och frysa in än gå och köpa burkar hela tiden. Sen är det ju inte så svårt, gör man storkok så tar det dessutom inte så lång tid...

Jag tycker inte att det är "pretto"som vissa påstår. Varför ska vi köpa färdig mat till sitt barn när man äter hemmalagad mat själv??







Jag köpte Mosboken när vi började med mat och har utgått i från den. Recept, tips, info och en pekbok. Mycket bra tycker jag. Sen finns det ju massor av recept på nätet och lika mycket kan man hitta på själv..

Är det så att man tror att ett barn inte får i sig nog mycket näring, vitaminer och järn av hemmagjord mat, vilket vissa påstår, så är ett tips att se förra veckans Plus där de jämför olika sorters barnmat och vanlig hemmagjord mat.

Plus avsnitt 5.

Jag tycker att det är så enkelt, igår gjorde jag drygt 30 matlådor/burkar på en gång, tog inte lång tid, flera rätter samtidigt. Nu har vi för ca två veckor. Problemet är att man behöver så många burkar, och de man har försvinner på något mystiskt vis....?

11 kommentarer:

Inreda Mera Hemma sa...

Jag håller med dig till fullo, och man gör ju självklart som man vill. Men jag undrar varför man säger att man inte har tid? man TAR sig väl tid? Vi har snart inte tid med någonting ens laga mat hemma så vi klickar in oss på Linas matkasse och får hem maten? Varför? men det är ju en prioriteringsfråga för många. Jag ser bara fördelar med att laga egen mat till Elle och hoppas att jag kommer om vi får fler att göra detsamma. Tyvärr litar jag inte på livsmedelsföretagen och det dom säger & vad mat innehåller. Man får skaffa kunskap & lärdom själv.

HA en trevlig helg:-D

Rebecca B sa...

Ähh.. man gör precis som man vill! Vi kör mycket köpt och en del hemmalagat. Funkar super. Vem säger att det är pretto att laga egen barnmat?

Sen tycker jag förövrigt att Linas matkasse verkar apgrymt... å Rutavdraget också :) Jag skippar gärna att städa och handla... Men jag har tyvärr inte råd att inte göra det själv! Dagens ilandsproblem.. jojo :)

Kram

Lina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lina sa...

Ni har så rätt båda två! ;) Man ska inte döma andra, det var inte det jag var ute efter, bara att säga att det är enklare än vad man tror att laga själv!! :)

Det är faktiskt många som påpekat att det är lite pretto av mig att laga maten själv, man behöver ju inte lixom, så varför? DET tycker jag är det konstiga!? Jag köper ju också, burkar att ha i fall att och ha i väskan + gröten. Men det är som att många tycker att burkmat är det normala och hemmalagad något "exklusivt" eller något barnen inte äter så ofta?? Jag tycker att det är tvärt om!!? ;)

Sen ja det handlar om prioriteringar och där är man ju olika, jag har funderat mycket på just det sen vi fick Märta...
Jag gör gärna mat men jag skulle gärna ha råd med rut för typ fönstertorkning!!! Åhhh vad underbart det vore!!! :) haha Eko-lådan skulle jag vilja ha, är väl typ samma men eko saker antar jag?? Är inte så insatt i Linas matkasse??

Trevlig helg!! :)

Rebecca B sa...

Hej! Tog det inte som att du dömde andra.. Vill bara förtydliga det :) Det är ganska roligt att folk tycker att du är pretto för att du lagar egen barnmat... och att de känner att de måste berätta det också.

Själv ger jag Ebbot tacos, indiskt och sushi. Och nu ska det här fattiga fettot gå ut å ta sig en rök ;)

Kram

Lina sa...

Visst är det så! Tackos? Spännande! :)

Fattigt fetto å en rök... du ger ingen rättvis bild av dig själv tycker jag!!

Kram

Inreda Mera Hemma sa...

Ja alla gör vi ju olika:) det jag fortfarande undrar över är tiden!? Varför har folk inte tid? Vad gör alla?

Lina sa...

Man prioriterar olika... Många jobbar kanske mer än de borde om de ska orka och ha tid med annat?? Jag vet inte?? Sen är ju vissa mer organiserade än andra och då blir det ju mer tid över till annat!?? Vissa orkar mer vissa mindre??

Men jag tror vi kan sammanfatta det i att man prioriterar olika! :) Saker jag tycker är viktigt kanske inte du tycker och tvärt om... Sen är vissa villiga att offra tid/ pengar/ för det de tycker är viktigt, medan andra inte är det...??

Trevlig helg! :)

Inreda Mera Hemma sa...

Jag var lite otydlig jag menade att jag undrar varför man inte har tid att laga mat städa osv. Visst det är inte jämt kul, men tycker det är viktigt att man lär sin barn också. Livet är ju inte alltid kul. Men städ laga mat det är en viktigt del att få i hop vardagen. och om inte vi orkar ids, vad lär vi då våra barn?

Lina sa...

Kanske att man väljer att göra annat som man tycker är roligare, eller mindre jobbigt?? Den lilla tid man har hemma och med familjen vill man inte städa och laga mat på?? Man prioriterar annat! ;)

Inreda Mera Hemma sa...

Ja tycker ändå att det är underligt för livet är väl inte alltid roligt & att laga mat kan ju vara roligt speciellt då man gör det tillsammans. Men man är ju olika & prioriterar olika;)